Παρακαλώ χρησιμοποιήστε αυτό το αναγνωριστικό για να παραπέμψετε ή να δημιουργήσετε σύνδεσμο προς αυτό το τεκμήριο: https://digitalrepository.ekdd.gr/jspui/handle/123456789/1060
Πλήρης εγγραφή μεταδεδομένων
Πεδίο DCΤιμήΓλώσσα
dc.rights.licenseΑναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή (CC BY-NC-SA)el
dc.contributor.advisorΕΚΔΔΑel
dc.contributor.authorΜπιτζένης, Αριστείδης-
dc.contributor.authorΜυλωνάς, Δημήτρης-
dc.contributor.authorΣαχπάζη, Ιφιγένεια-
dc.contributor.editorΜπαντέκα, Θάλεια-
dc.creatorΕΚΔΔΑ.ΙΝΕΠel
dc.date.accessioned2025-04-09T10:15:33Z-
dc.date.available2025-04-09T10:15:33Z-
dc.date.issued2025-04-
dc.identifier.urihttps://digitalrepository.ekdd.gr/el
dc.identifier.urihttps://digitalrepository.ekdd.gr/jspui/handle/123456789/1060-
dc.descriptionΣκοπός του επιμορφωτικού προγράμματος είναι η βελτίωση της δεξιότητας της επίλυσης προβλημάτων και δημιουργικότητας των προϊσταμένων της Δημόσιας Διοίκησης προκειμένου να: • αναπτυχθεί η ικανότητα αναγνώρισης και επίλυσης των ζητημάτων, που προκύπτουν στην εργασία, • αυξηθούν οι προσπάθειες προσέγγισης με πρωτότυπο και καινοτόμο τρόπο των εργασιών και δραστηριοτήτων, για τις οποίες δεν υπάρχει έτοιμη ή προκαθορισμένη λύση, • αναπτυχθούν νέες τεχνικές δημιουργικής παραγωγής ιδεών, που να είναι λιγότερο εξαρτημένες από τα στενά κριτήρια της εκμάθησης και απόδοσης, της αναπαραγωγής και της επανάληψης-τεχνικές, που θα επιχειρούν να συνδέσουν την πραγματικότητα με • τη φαντασία, αγνοώντας ακόμη και τους κανόνες της λογικής. • συνδεθεί η δημιουργική σκέψη με την καινοτομία δίνοντας προεκτάσεις εφαρμογής στην αξιολόγηση, την εκπαίδευση, την οικονομία και κατά προέκταση στο σύνολο της διοίκησης. • εξελιχθεί η ικανότητα ανάπτυξης και εφαρμογής πρωτότυπων και νέων ιδεών, καθώς και καινοτόμων λύσεων, οι οποίες μπορεί να βελτιώσουν την υπάρχουσα κατάσταση ή να επιλύσουν το πρόβλημα. • αντιλαμβάνονται την έννοια της καινοτομίας και να προτείνουν μεθόδους εισαγωγής καινοτομιών στον δημόσιο τομέα.el
dc.description.abstractΣκοπός της θεματικής ενότητας είναι η παρουσίαση και ανάλυση του ενιαίου πλαισίου δεξιοτήτων, όπως εμφανίζεται στο ν.4940/2022, ΦΕΚ 112/1/14-06-2022. Σε αυτό το πλαίσιο θα γίνει λόγος για τις εννέα δεξιότητες που ορίζονται από το νομοθετικό πλαίσιο που πρέπει να αναπτύξουν ή/και να βελτιώσουν οι προϊστάμενοι. Ακόμη, γίνεται αναφορά στο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης της αξιολόγησης και στα στάδια αυτής.el
dc.description.tableofcontentsΔήλωση Πνευματικών Δικαιωμάτων Εκπαιδευτικού Υλικού 3 Πίνακας Πινάκων 14 Πίνακας Σχημάτων & Γραφημάτων 14 Πίνακας Εικόνων 14 Σύντομη περιγραφή του επιμορφωτικού προγράμματος 16 Σκοπός του επιμορφωτικού προγράμματος 18 1.Ενιαίο Πλαίσιο Δεξιοτήτων του Ν. 4940/2022 21 Σκοπός της θεματικής ενότητας 21 Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα 21 Σύντομη Περιγραφή 21 Εισαγωγή 21 1.1 Σχετικά με το Ενιαίο Πλαίσιο Δεξιοτήτων του Ν. 4940/2022 21 Περιεχόμενο Ενιαίου Πλαισίου Δεξιοτήτων 23 1.2 Σημαντικά στοιχεία για τη διαδικασία αξιολόγησης 27 1.3 Η διαδικασία και το ετήσιο χρονοδιάγραμμα αξιολόγησης 28 1.4 Το νέο πλαίσιο αξιολόγησης βάσει δεξιοτήτων του δημόσιου τομέα 30 1.5 Προσδιορισμός των 9 δεξιοτήτων προς αξιολόγηση και των επιλογών για τη βελτίωση τους και την ανάπτυξη του προϊσταμένου 30 1.6 Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης αξιολόγησης βάσει δεξιοτήτων 35 1.7 Μελέτες Περίπτωσης - Ερωτήσεις Αναστοχασμού και Αυτοαξιολόγησης - Δραστηριότητες 37 2. Εισαγωγή στην επίλυση προβλημάτων. Ανάπτυξη προσωπικής δεξιότητας προσδιορισμού και ανάλυσης προβλήματος 40 Σκοπός της θεματικής ενότητας 40 Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα 40 Σύντομη Περιγραφή 40 Εισαγωγή 41 2.1 Έννοια και προσδιορισμός της επίλυσης προβλημάτων 41 2.2 Η σημασία της ικανότητας επίλυσης προβλημάτων στη δημόσια διοίκηση 44 2.3 Ζητήματα προς επίλυση στο πλαίσιο του δημοσίου τομέα 46 2.4 Βαθύτερα αίτια ενός προβλήματος μέσα από τεχνικές ανάλυσης 47 2.4.1 Η Τεχνική των 5 Γιατί (5 Whys) 47 2.4.2 Διάγραμμα Αιτίου και Αποτελέσματος (Ψάρι του Ishikawa ή Fishbone Diagram) 48 2.4.3. Ανάλυση Pareto (Κανόνας 80/20) 48 2.4.4 SWOT Analysis (Δυνάμεις, Αδυναμίες, Ευκαιρίες, Απειλές) 49 2.4.5. Failure Mode and Effects Analysis (FMEA)- Ανάλυση τρόπου αποτυχίας και των επιπτώσεών του 49 2.5 Έννοια της επίλυσης προβλημάτων 50 2.6 Κατανόηση της σημασίας των αποτελεσματικών δεξιοτήτων επίλυσης προβλημάτων στο δημόσιο τομέα 50 2.7 Επισκόπηση της διαδικασίας επίλυσης προβλημάτων 51 2.8 Τεχνικές εντοπισμού και προσδιορισμού προβλημάτων στο πλαίσιο του δημόσιου τομέα 52 2.9 Ανάλυση προβλημάτων με σκοπό την απόκτηση μια βαθύτερης κατανόησης των αιτιών τους 54 2.9.1 Κύρια Στάδια Ανάλυσης Προβλημάτων 54 2.10 Μελέτες Περίπτωσης - Ερωτήσεις Αναστοχασμού και Αυτοαξιολόγησης - Δραστηριότητες 57 3. Διαδραστικό Εργαστήριο: Δημιουργία σεναρίων λύσης. Αξιολόγηση και επιλογή πιθανών λύσεων από τον προϊστάμενο 63 Σκοπός της θεματικής ενότητας 63 Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα 63 Σύντομη περιγραφή 63 Εισαγωγή 64 3.1 Τεχνικές καταιγισμού ιδεών για τη δημιουργία ενός ευρέος φάσματος πιθανών λύσεων 64 3.2 Ενθάρρυνση αποκλίνουσας σκέψης και δημιουργικότητας στη διαδικασία επίλυσης προβλημάτων 67 3.4 Χρήση εργαλείων λήψης αποφάσεων για την επιλογή της κατάλληλης λύσης 71 3.5 Μελέτες Περίπτωσης - Ερωτήσεις Αναστοχασμού και Αυτοαξιολόγησης - Δραστηριότητες 72 4. Ασύγχρονη Εκπαίδευση: Ανάπτυξη προσωπικής δεξιότητας προϊσταμένου - Ικανότητα προσδιορισμού και ανάλυσης προβλήματος και αξιολόγησης πιθανών λύσεων 74 Σκοπός της θεματικής ενότητας 74 Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα 74 Σύντομη Περιγραφή 74 Εισαγωγή 75 4.1 Case studies για τον Προσδιορισμό, ανάλυση και επίλυση προβλημάτων 75 4.2 Case studies για την Δημιουργία σεναρίων λύσης 76 4.3 Case studies για την Αξιολόγηση και επιλογή πιθανών λύσεων - Ερωτήσεις 76 5. Η δημιουργική σκέψη ως μία οριζόντια δεξιότητα (‘horizontal skill’) για τους προϊσταμένους στη δημόσια διοίκηση 84 Σκοπός της θεματικής ενότητας 84 Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα 84 Σύντομη Περιγραφή 84 Εισαγωγή 85 5.1 Διαφορετικές μορφές δημιουργικής σκέψης 85 5.1.1 Μη συμβατική σκέψη 85 5.1.2 Συμπληρωματική της κριτικής σκέψης 87 5.1.3 Εναλλακτική λύση σε ένα πρόβλημα 89 5.2 Μελέτες Περίπτωσης - Ερωτήσεις Αναστοχασμού και Αυτοαξιολόγησης – Δραστηριότητες 91 6. Ευνοϊκοί και ανασταλτικοί παράγοντες για την ανάπτυξη δημιουργικής σκέψης 93 Σκοπός της θεματικής ενότητας 93 Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα 93 Σύντομη περιγραφή 93 Εισαγωγή 94 6.1 Ευνοϊκοί παράγοντες (καταλυτικοί) 94 6.1.1 Πολιτική βούληση και θεσμικές πρωτοβουλίες 95 6.1.2 Πόροι. 96 6.1.3 Ηγεσία 96 6.1.4 Ανακεφαλαίωση - Παράμετροι, στρατηγικές, πολιτικές και διαδικασίες που ενισχύουν την δημιουργική ικανότητα των δημόσιων υπηρεσιών 100 6.2 Ανασταλτικοί παράγοντες (εμπόδια) και η επίδραση στους προϊσταμένους 101 6.2.1 Έλλειψη υποστήριξης και καθοδήγησης των προϊσταμένων από την ανώτερη διοίκηση 102 6.2.2 Η «δημοσιοϋπαλληλίστικη» νοοτροπία 103 6.2.3 Φόρτος εργασίας και έλλειψη χρόνου 104 6.2.4 Έλλειψη χρηματοδότησης και υποδομών 105 6.2.5 Αντίσταση στις αλλαγές 105 6.2.6 Αναστολείς δημιουργικότητας, που αφορούν κυρίως το εσωτερικό περιβάλλον 106 6.3 Ανάπτυξη δημιουργικής σκέψης και κίνητρα συμμετοχής - Το Μοντέλο των Έξι Καπέλων 108 6.3.1 Εργαλείο: Η διαδικασία των Έξι Καπέλων Σκέψης 108 6.4 Η αναγκαιότητα της αξιολόγησης των κινήτρων συμμετοχής 109 6.4.1 Κίνητρα συμμετοχής 110 6.5 Οφέλη της μεθόδου των Έξι Καπέλων στη δημόσια διοίκηση 112 6.6 Εφαρμογή της μεθόδου των «Έξι Καπέλων Σκέψης» για προϊσταμένους στον δημόσιο τομέα 114 6.7 Ανάπτυξη δημιουργικής σκέψης των προϊσταμένων του δημόσιου τομέα: ενίσχυση κινήτρων και αντιμετώπιση εμποδίων – Η μέθοδος του μοντέλου των «Έξι Καπέλων Σκέψης» 115 6.8 Τα «Έξι Καπέλα Σκέψης»: εργαλείο δημιουργικής ανάπτυξης στον δημόσιο τομέα 122 6.9 Ενίσχυση κινήτρων και αντιμετώπιση εμποδίων 126 6.9.1 Παράγοντες που επηρεάζουν την υιοθέτηση του μοντέλου 126 6.9.2 Στρατηγικές ενίσχυσης κινήτρων για τη χρήση της μεθόδου 127 6.9.3 Πρακτικές προτάσεις για την αντιμετώπιση των εμποδίων 127 6.10 Μελέτες Περίπτωσης - Ερωτήσεις Αναστοχασμού και Αυτοαξιολόγησης - Δραστηριότητες 128 6.11 Σύνοψη 132 7. Ασύγχρονη εκπαίδευση: Ειδικές τεχνικές δημιουργικής παραγωγής ιδεών – κίνητρα συμμετοχής (εσωτερικά και εξωτερικά) 135 Σκοπός της θεματικής ενότητας 135 Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα 135 Σύντομη Περιγραφή 135 Εισαγωγή 136 7.1 Ερωτήσεις - Case studies: Δημιουργική σκέψη ως δεξιότητα 136 7.2 Case studies: Ευνοϊκοί και Ανασταλτικοι παράγοντες για την ανάπτυξη της δημιουργικής σκέψης των προϊσταμένων 138 7.3 Self-Reflection Worksheet: Ανάπτυξη δημιουργικής σκέψης για προϊσταμένους στο δημόσιο τομέα 139 8. Η δημιουργική σκέψη στο πλαίσιο της ομάδας: διερεύνηση διαστάσεων, επιμέρους χαρακτηριστικών κι εφαρμογές στο χώρο εργασίας 142 Σκοπός της θεματικής ενότητας 142 Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα 142 Σύντομη Περιγραφή 142 Εισαγωγή 143 8.1 Η σημασία της δημιουργικής σκέψης στη δημόσια διοίκηση και στον εργασιακό χώρο 143 8.2 Θεωρητικό πλαίσιο - ορισμοί και βασικές αρχές της δημιουργικής σκέψης 144 8.2.1 Θεωρίες και μοντέλα δημιουργικής σκέψης 144 8.3 Εφαρμογές στον Χώρο Εργασίας 149 8.3.1 Σύνθεση της ομάδας (team composition) 149 8.3.2 Μέγεθος της ομάδας (team size) 149 8.3.3 Χαρακτηριστικά δημιουργικότητας των μελών 150 8.3.4 Ετερογένεια της ομάδας (team diversity) 151 8.3.5 Ετερότητα και δημιουργική σκέψη 151 8.4 Διαπροσωπικές σχέσεις 155 8.4.1 Διαπροσωπικές σχέσεις και ψυχολογική ασφάλεια των μελών 155 8.4.2 Κλίμα δημιουργικότητας και καινοτομίας 156 8.5. Παράγοντες που επιδρούν στη δημιουργικότητα της ομάδας 158 8.5.1 Η αντίσταση της ομάδας 158 8.5.2 Η Χρονική πίεση 159 8.6 Ο ρόλος των διευθυνόντων στον δημόσιο τομέα 162 8.6.1 Διευκολυντική δημιουργική ηγεσία 163 8.6.2 Καθοδηγητική δημιουργική ηγεσία 164 8.6.3 Συνεκτική δημιουργική ηγεσία 164 8.7 Είδη ηγεσίας στον δημόσιο τομέα για την προώθηση της δημιουργικότητας 164 8.8 Στρατηγικές για την ανάπτυξη της δημιουργικότητας: των ομάδων στον δημόσιο τομέα 165 8.8.1 Δημιουργία οργανωσιακού κλίματος 165 8.8.2 Ενίσχυση ομαδικότητας 166 8.8.3 Διαφάνεια και ανοιχτή επικοινωνία 167 8.8.4 Διατμηματικές συνεργασίες και δικτύωση 168 8.8.5 Επιλογή και ανάπτυξη προσωπικού με δημιουργικές ικανότητες 168 8.8.6 Δημιουργία ανοιχτού και συμπεριληπτικού περιβάλλοντος εργασίας 169 8.8.7 Ενίσχυση της διά βίου μάθησης 169 8.8.8 Αναγνώριση και επιβράβευση καινοτόμων ιδεών 169 8.8.9 Αξιοποίηση της τεχνολογίας και των ψηφιακών εργαλείων 170 8.8.10 Συστηματική Αξιολόγηση και Ανατροφοδότηση 170 8.9 Μελέτες Περίπτωσης - Ερωτήσεις Αναστοχασμού και Αυτοαξιολόγησης - Δραστηριότητες 171 8.10 Σύνοψη 175 9. Ηθικά ζητήματα κατά την ανάπτυξη της δημιουργικής σκέψης 177 Σκοπός της θεματικής ενότητας 177 Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα 177 Σύντομη Περιγραφή 177 Εισαγωγή 178 9.1 Ηθική και δημιουργική σκέψη: γιατί είναι σημαντική; 178 9.2 Βασικές έννοιες 180 9.2.1 Ηθική και δεοντολογία στον δημόσιο τομέα 180 9.2.2 Κοινωνική ευθύνη και καινοτομία 181 9.2.3 Ηθική και στελέχη 181 9.2.4 Συμπεριφορά ηγεσίας και κουλτούρα οργανισμού 181 9.2.5 Κίνητρα για ηθική απόφαση 182 9.3.1 Κακή χρήση των αποτελεσμάτων της δημιουργικής σκέψης 184 9.3.2 Ηθικά διλήμματα και επιλογές 185 9.3.3 Αντίκτυπος στην κοινωνία και στο περιβάλλον 187 9.4 Εφαρμογή πρωτότυπων και νέων ιδεών για την κατάλληλη διαχείριση των κινδύνων 190 9.4.1 Προσέγγιση στη διαχείριση κινδύνων στην δημιουργική σκέψη 190 9.4.2 Εφαρμογή καλών πρακτικών 190 9.4.3 Εφαρμογή στρατηγικών σε όλα τα στάδια ανάπτυξης της δημιουργικής σκέψης 191 9.5 Στόχοι και δεξιότητες για την ηθική εφαρμογή πρωτότυπων και νέων ιδεών 192 9.5.1 Στόχοι εκπαίδευσης στην ηθική δημιουργική σκέψη 192 9.5.2 Στόχοι για την Προστασία από Ηθικά Ζητήματα 193 9.5.3 Στρατηγικές για την προώθηση της ηθικής δημιουργικής σκέψης σε ομαδικό επίπεδο 193 9.5.4 Δεξιότητες που απαιτούνται για την ηθική εφαρμογή της δημιουργικής σκέψης 194 9.6 Πρακτικές συμβουλές για προϊσταμένους 196 9.7 Μελέτες Περίπτωσης - Ερωτήσεις Αναστοχασμού και Αυτοαξιολόγησης - Δραστηριότητες 198 9.8 Σύνοψη 204 10. Ασύγχρονη εκπαίδευση: Εφαρμογή πρωτότυπων και νέων ιδεών για κατάλληλη διαχείριση των κινδύνων σε όλα τα στάδια ανάπτυξης & εφαρμογής της δημιουργικής σκέψης σε επίπεδο ομάδας 207 Σκοπός της θεματικής ενότητας 207 Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα 207 Σύντομη Περιγραφή 208 Εισαγωγή 208 10.1 Ασκήσεις: Εφαρμογή πρωτότυπων και νέων ιδεών για διαχείριση κινδύνων και ηθικών ζητημάτων στην ανάπτυξη της δημιουργικής σκέψης" 208 11. Δημιουργικότητα και καινοτομία στον Οργανισμό: μέθοδοι εφαρμογής και δημιουργία ετοιμότητας για εισαγωγή καινοτομίας στο ευρύτερο οργανωσιακό περιβάλλον 212 Σκοπός της Θεματικής Ενότητας 212 Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα 212 Σύντομη Περιγραφή 212 Εισαγωγή 212 11.1 Κατηγορίες καινοτομίας 213 11.2 Μέθοδοι εφαρμογής της καινοτομίας 215 11.3 Διαδικασία ανάπτυξης και υλοποίησης της καινοτόμου ιδέας 221 11.4 Ποιοι παράγοντες ωθούν τις επιχειρήσεις στην καινοτομία 224 11.5 Κουλτούρα καινοτομίας 226 11.6 Δημιουργία ετοιμότητας για την εισαγωγή καινοτομίας 229 11.7 Μελέτες Περίπτωσης - Ερωτήσεις Αναστοχασμού και Αυτοαξιολόγησης - Δραστηριότητες 233 11.8 Σύνοψη 235 12. Δημιουργικότητα και καινοτομία στο ευρύτερο οργανωσιακό περιβάλλον του δημοσίου τομέα 236 Σκοπός της Θεματικής Ενότητας 236 Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα 236 Σύντομη Περιγραφή 236 Εισαγωγή 237 12.1: Δημιουργικότητα και καινοτομία 238 12.2 Γιατί η καινοτομία και η δημιουργικότητα είναι σημαντικές; 239 12.3 Καινοτομία στον δημόσιο τομέα 242 12.4 Βέλτιστες πρακτικές στα κράτη μέλη της ΕΕ και σε τρίτες χώρες 247 12.5 Μελέτες Περίπτωσης - Ερωτήσεις Αναστοχασμού και Αυτοαξιολόγησης - Δραστηριότητες 251 12.6. Σύνοψη 253 13. Διαδραστικό Εργαστήριο: Ικανότητα ανάπτυξης και εφαρμογής καινοτόμων λύσεων στο οργανωσιακό πλαίσιο 255 Σκοπός της Θεματικής Ενότητας 255 Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα 255 Σύντομη Περιγραφή 255 Εισαγωγή 256 13.1 Κατηγορίες καινοτομίας 257 13.2 Μέθοδοι εφαρμογής της καινοτομίας 258 13.3 Διαδικασία ανάπτυξης και υλοποίησης της καινοτόμου ιδέας 258 13.4 Ποιοι παράγοντες οδηγούν τις επιχειρήσεις στην καινοτομία; 259 13.5 Κουλτούρα καινοτομίας 260 13.6 Δημιουργία ετοιμότητας για την εισαγωγή καινοτομίας 260 13.7 Δημιουργικότητα και καινοτομία 261 13.8 Γιατί η καινοτομία και η δημιουργικότητα είναι σημαντικές 261 13.9 Καινοτομία στον δημόσιο τομέα 262 13.10 Βέλτιστες πρακτικές στα κράτη μέλη της ΕΕ και σε τρίτες χώρες 262 Βιβλιογραφία Α μέρους (ενότητες 1-5) 262 Βιβλιογραφία B μέρους (ενότητες 6-10) 266 Α) Βιβλιογραφικές Αναφορές 266 Β) Αναφορές από το Διαδίκτυο 279 Γ. Ιστότοποι 283 Βιβλιογραφία Γ Μέρους (ενότητες 11-13) 284 Α) Βιβλιογραφικές Αναφορές 284 Β) Αναφορές από το Διαδίκτυο 285el
dc.format.extent285el
dc.language.isogrel
dc.publisherΕΚΔΔΑel
dc.subjectΕνιαίο πλαίσιο δεξιοτήτωνel
dc.subject.otherΑνάπτυξη του ανθρώπινου κεφαλαίουel
dc.subject.otherΝ. 4940/2022el
dc.titleΕπίλυση προβλημάτων και δημιουργικότητα στον δημόσιο τομέα - 2ο επίπεδοel
dc.typeLearning Objectel
dc.rights.holderΕΚΔΔΑel
dc.subject.keywordsΔεξιότητεςel
dc.subject.keywordsΑξιολόγηση δημοσίου τομέαel
dc.subject.lifeventΔικαιοσύνη, Πολιτεία και Δημόσια Διοίκησηel
dc.contributor.reviewerΝτίνου, Ελένη-
dc.contributor.reviewerΚοψιδάς, Οδυσσέας-
Εμφανίζεται στις συλλογές:Εκπαιδευτικό Υλικό



Όλα τα τεκμήρια του δικτυακού τόπου προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα