Παρακαλώ χρησιμοποιήστε αυτό το αναγνωριστικό για να παραπέμψετε ή να δημιουργήσετε σύνδεσμο προς αυτό το τεκμήριο: https://digitalrepository.ekdd.gr/jspui/handle/123456789/1009
Πλήρης εγγραφή μεταδεδομένων
Πεδίο DCΤιμήΓλώσσα
dc.rights.licenseΑναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή (CC BY-NC-SA)el
dc.contributor.advisorΕΚΔΔΑel
dc.contributor.authorΤσομώκος, Αργύριος-
dc.contributor.authorΔουβή, Ελένη-
dc.contributor.authorΧατζηιωαννίδης, Πρόδρομος-
dc.contributor.authorΠαλαιοκαρίτη, Μαρία-
dc.contributor.editorΔιονάτος, Χαράλαμπος-
dc.creatorΕΚΔΔΑ.ΙΝΕΠel
dc.date.accessioned2024-02-23T07:32:54Z-
dc.date.available2024-02-23T07:32:54Z-
dc.date.issued2024-02-
dc.identifier.urihttps://digitalrepository.ekdd.gr/el
dc.identifier.urihttps://digitalrepository.ekdd.gr/jspui/handle/123456789/1009-
dc.descriptionΣκοπός του εκπαιδευτικού υλικού του προγράμματος για την “Πιστοποίηση επαγγελματικής επάρκειας Διαχειριστή Κινδύνων (RISK MANAGER)” είναι η απόκτηση όλων των απαραίτητων γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων από υπαλλήλους Υπουργείων, Ανεξάρτητων Αρχών, Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου και Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α΄ και Β΄ βαθμού, που τοποθετήθηκαν στη Μονάδα/Ομάδα Διαχείρισης Κινδύνων ή ορίστηκαν ως Διαχειριστές Κινδύνων του φορέα τους ή ενδιαφέρονται για τις εν λόγω θέσεις, ώστε να ασκήσουν τις αρμοδιότητες των οργάνων διαχείρισης κινδύνων, όπως αυτές προβλέπονται στον ν. 4795/2021 Κεφάλαιο Ζ’ (Α’ 62), όπως προστέθηκε με το ν. 5013/2021 (Α΄ 12). Επιμέρους στόχοι του εκπαιδευτικού υλικού είναι η διασφάλιση της ποιότητας του υποστηρικτικού, συμβουλευτικού και ενημερωτικού έργου των εν δυνάμει Οργάνων Διαχείρισης Κινδύνων.el
dc.description.abstractΤο παρόν εκπαιδευτικό υλικό διαρθρώνεται σε 11 θεματικές ενότητες, η ανάπτυξη των οποίων επιδιώκει να παρέχει στους εν δυνάμει Διαχειριστές Κινδύνων της Δημόσιας Διοίκησης όλες τις απαραίτητες γνώσεις σε επιλεγμένα πεδία δράσης, προκειμένου να ανταποκριθούν με τον αποδοτικότερο τρόπο στα καθήκοντα και στις αρμοδιότητες που περιγράφονται στον ν. 4795/2021, όπως ισχύει μετά από τη συμπλήρωσή αυτού με τις διατάξεις του ν. 5013/2023. Πιο συγκεκριμένα: Στην Ενότητα 1 παρουσιάζεται ο ρόλος και η αποστολή της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4622/2019 (Α΄ 133), ως η ενιαία Αρχή, η οποία συμπεριλαμβάνει όλους τους δημόσιους φορείς για την καταπολέμηση της διαφθοράς. Γίνεται συνοπτική περιγραφή των αρμοδιοτήτων αυτής, ως φορέα καταστολής, πρόληψης και ευαισθητοποίησης. Επίσης, γίνεται αναφορά στο έργο της, καθώς αποτελεί τον αρμόδιο φορέα για την ανάπτυξη του θεσμικού, οργανωτικού και επιχειρησιακού πλαισίου για το Εθνικό Σύστημα Εσωτερικού Ελέγχου, τη λειτουργία του Εσωτερικού Ελέγχου και τη λειτουργία Διαχείρισης Κινδύνων σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4795/2021. Επίσης, παρουσιάζεται το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο κατά της Διαφθοράς, (ΕΣΣΚΔ) το οποίο είναι εμβληματικό έργο της Ελληνικής Πολιτείας και στο οποίο συμμετέχει η ΕΑΔ καθώς και το Εθνικό Σχέδιο Ακεραιότητας (ΕΣΑ). Στην ίδια ενότητα παρουσιάζεται εν συντομία και το Εθνικό Συντονιστικό Όργανο Ελέγχου και Λογοδοσίας (ΕΣΟΕΛ). Στην Ενότητα 2 γίνεται αναφορά στο Σύστημα Εσωτερικού Ελέγχου καθώς και το πώς εντάσσεται η διαχείριση κινδύνων σε αυτό. Ειδικότερα, αναπτύσσονται τα βασικότερα στοιχεία και οι θεμελιώδεις έννοιες που αφορούν στο Σύστημα Εσωτερικού Ελέγχου και τη λειτουργία του Εσωτερικού Ελέγχου. Επίσης, αναλύεται η συμβολή της διαχείρισης κινδύνων στη διακυβέρνηση των δημόσιων φορέων, παρουσιάζεται το Μοντέλο τριών γραμμών ρόλων καθώς και η σχέση εσωτερικού ελεγκτή και διαχειριστή κινδύνων. Στην Ενότητα 3 γίνεται αναφορά σε Πρότυπα και διεθνείς πρακτικές που αφορούν στη διαχείριση κινδύνων. Συγκεκριμένα, επιχειρείται η επισκόπηση και συγκριτική προσέγγιση των διεθνών προτύπων στη διαχείριση κινδύνων και παρουσιάζονται παραδείγματα εφαρμογής των διεθνών προτύπων στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα. Στην Ενότητα 4 περιλαμβάνεται το θεσμικό πλαίσιο της διαχείρισης κινδύνων όπως προβλέφθηκε στο ν. 4795/2021 με την προσθήκη Κεφαλαίου Ζ’ με το ν.5013/2023 καθώς και οι βασικές αρχές που διέπουν την διαχείριση κινδύνων. Επίσης, παρουσιάζεται το Πρότυπο Πολιτικής και Πλαισίου διαχείρισης κινδύνων της ΕΑΔ για τους φορείς του δημόσιου τομέα και περιγράφονται ρόλοι και αρμοδιότητες, κατηγορίες κινδύνου, καθώς και οι έννοιες της ανοχής κινδύνου και της διάθεσης ανάληψης κινδύνου. Επιπλέον, αναλύονται οι έννοιες, οι ορισμοί και οι υποχρεώσεις που προκύπτουν για τους φορείς του δημοσίου τομέα δυνάμει των διατάξεων του ανωτέρω νόμου. Τέλος, παρουσιάζεται το Κεντρικό Αποθετήριο Κινδύνων Διαφθοράς, το οποίο θα λειτουργεί στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας. Στην Ενότητα 5 παρουσιάζεται η διαδικασία της διαχείρισης κινδύνων στην πράξη με τη βοήθεια ειδικών εργαλείων και τεχνικών. Αναλύονται επίσης, τα κριτήρια προσδιορισμού κινδύνων, η κατηγοριοποίηση και αξιολόγηση αυτών. Επιπροσθέτως, παρατίθενται, εργαλεία και τεχνικές αντιμετώπισης των κινδύνων. Στην Ενότητα 6 γίνεται αναφορά στο Πρότυπο Μητρώου Κινδύνων και παρέχονται οδηγίες για την κατάρτιση και επικαιροποίηση αυτού. Επιπροσθέτως, περιλαμβάνονται και θέματα που αφορούν στην τήρηση αρχείων από τα όργανα διαχείρισης κινδύνων. Στην Ενότητα 7 δίνονται κατευθυντήριες οδηγίες σχετικά με τη σύνταξη αναφορών και την κατάρτιση της ετήσιας έκθεσης των οργάνων διαχείρισης κινδύνων. Στην Ενότητα 8 παρουσιάζεται η αυτοαξιολόγηση των φορέων ως προς τη διαχείριση κινδύνων καθώς και τα σχετικά μοντέλα ωριμότητας. Στην Ενότητα 9 αναπτύσσεται η έννοια των δημοσιονομικών κινδύνων και παρουσιάζεται το κανονιστικό πλαίσιο που διέπει τη διαχείριση αυτών. Επιπλέον, αναλύεται η έννοια της διαχείρισης των δημοσιονομικών κινδύνων (προσδιορισμός, ανάλυση, αξιολόγηση και αντιμετώπιση) και παρατίθενται σχετικά παραδείγματα. Στην Ενότητα 10 παρουσιάζονται οι κίνδυνοι διαφθοράς και απάτης και η πρόληψη αυτών καθώς και οι «κόκκινες σημαίες» που αποτελούν την προειδοποίηση για υπόνοια ή ύπαρξη απάτης και διαφθοράς. Τέλος, στην Ενότητα 11 περιλαμβάνονται ειδικά θέματα διαχείρισης κινδύνων (κατηγορίες, συνήθη προβλήματα, παραδείγματα σε διεθνές και εθνικό επίπεδο) και αναπτύσσονται σχέδια επιχειρησιακής συνέχειας καθώς και σχέδια έκτακτης ανάγκης.el
dc.description.tableofcontentsΕισαγωγή 8 Σκοπιμότητα σχεδιασμού και υλοποίησης του εκπαιδευτικού υλικού 8 Στόχοι, περιεχόμενο και διάρθρωση του εκπαιδευτικού υλικού 8 1 Δημόσιοι Φορείς για την καταπολέμησης της διαφθοράς 10 1.1 Εθνική Αρχή Διαφάνειας (ΕΑΔ) – Ο ρόλος της ως φορέας καταστολής, πρόληψης και ευαισθητοποίησης – Εθνικό Στρατηγικό της Σχέδιο κατά της Διαφθοράς – Εθνικό Σύστημα Ακεραιότητας 11 1.1.1 Ο ρόλος της ΕΑΔ ως φορέα καταστολής, πρόληψης και ευαισθητοποίησης 12 1.1.2 Η ΕΑΔ ως βασικός φορέας Κατάρτισης και Υλοποίησης του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Καταπολέμησης της Διαφθοράς (ΕΣΣΚΔ) και του Εθνικού Συστήματος Ακεραιότητας (ΕΣΑ) 14 1.1.2.1 Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο κατά της Διαφθοράς 2022-2025 14 1.1.2.2 Εθνικό Σύστημα Ακεραιότητας (ΕΣΑ) 16 1.2 Εθνικό Συντονιστικό Όργανο Ελέγχου & Λογοδοσίας (ΕΣΟΕΛ) 18 2 Σύστημα Εσωτερικού Ελέγχου: Διαχείριση κινδύνων εντός του Συστήματος Εσωτερικού Ελέγχου 21 2.1 Παρουσίαση του Συστήματος Εσωτερικού Ελέγχου - Συμβολή της διαχείρισης κινδύνων στη διακυβέρνηση των δημόσιων φορέων 21 2.1.1 Σύστημα Εσωτερικού Ελέγχου (ΣΕΕ)-Παρουσίαση 22 2.1.1.1 Θεσμικό Πλαίσιο 22 2.1.1.2 Σύστημα Εσωτερικού Ελέγχου 23 2.1.2 Συμβολή της Διαχείρισης Κινδύνων στη Διακυβέρνηση των δημοσίων φορέων 25 2.2 Μοντέλο Τριών (3) Γραμμών Ρόλων 29 2.2.1 Εφαρμογή του Μοντέλου Τριών Γραμμών Ρόλων 31 2.3 Σχέση Εσωτερικού Ελεγκτή και Διαχειριστή Κινδύνου 33 2.3.1 Λειτουργία εσωτερικού ελέγχου – Εσωτερικός Ελεγκτής 33 2.3.2 Ο Ρόλος του Εσωτερικού Ελέγχου στη Διαχείριση Κινδύνου - Σχέση Εσωτερικού Ελεγκτή και Διαχειριστή Κινδύνων 34 3 Πρότυπα και διεθνείς πρακτικές στη διαχείριση κινδύνων 38 3.1 Επισκόπηση και συγκριτική προσέγγιση των διεθνών προτύπων στη διαχείριση κινδύνων 38 3.1.1 ISO 31000:2018 Διαχείριση Κινδύνων – Κατευθυντήριες γραμμές 39 3.1.2 COSO Enterprise Risk Management (ERM) Framework – Integrating with Strategy and Performance 42 3.1.3 Άλλα πρότυπα διαχείρισης κινδύνων 46 3.1.4 Συγκριτική προσέγγιση 50 3.2 Παραδείγματα εφαρμογής των διεθνών προτύπων στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα 51 3.2.1 Παράδειγμα Διαχείρισης Κινδύνων στην Τράπεζα του Τορόντο (TD Bank) 51 3.2.2 Παράδειγμα Διαχείρισης Κινδύνων στον κλάδο της τεχνολογίας (Infosys company) 53 3.2.3 Παράδειγμα Διαχείρισης Κινδύνων στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια (University of California) 54 4 Πολιτική και Πλαίσιο Διαχείρισης Κινδύνων στους φορείς του δημόσιου τομέα 56 4.1 Παρουσίαση του νόμου 5013/2023 για τη Διαχείριση Κινδύνων στον Δημόσιο Τομέα – Έννοιες και Ορισμοί 57 4.2 Εθνική Αρχή Διαφάνειας: Η λειτουργία του Κεντρικού Αποθετηρίου Κινδύνων Διαφθοράς και ο Εντοπισμός Κινδύνων σε Τομείς Πολιτικής 61 4.3 Βασικές Αρχές της Διαχείρισης Κινδύνων 62 4.3.1 Γενικά 62 4.3.2 Περιγραφή βασικών αρχών 63 4.4 Παρουσίαση προτύπου της Ε.Α.Δ. για την Πολιτική και το Πλαίσιο Διαχείρισης Κινδύνων 67 4.4.1 Πολιτική Διαχείρισης Κινδύνων 68 4.4.2 Πλαίσιο Διαχείρισης Κινδύνων 73 4.4.3 Επικαιροποίηση Πολιτικής και Πλαισίου Διαχείρισης Κινδύνων 78 4.5 Διατύπωση κινδύνου 78 4.6 Υπεύθυνος διαχείρισης κινδύνου (Risk Owner) – Κλιμάκωση κινδύνου 80 4.7 Βασικοί δείκτες για την παρακολούθηση των κινδύνων 82 4.8 Διεθνείς Καλές Πρακτικές Πολιτικής και Πλαισίου Διαχείρισης Κινδύνων στον Δημόσιο Τομέα 84 4.8.1 Ηνωμένο Βασίλειο 84 4.8.2 Αυστραλία 85 4.8.3 Καναδάς 86 5 Διαδικασία Κινδύνων στην Πράξη. Διαδικασία Διαχείρισης Κινδύνων 92 5.1 Κριτήρια Κινδύνου 92 5.2 Προσδιορισμός Εσωτερικού και Εξωτερικού Περιβάλλοντος του φορέα 95 5.2.1 Κατανόηση του περιβάλλοντος λειτουργίας του φορέα και του πλαισίου δραστηριοποίησής του 96 5.2.2 Εργαλεία αποτύπωσης πληροφοριών εξωτερικού και εσωτερικού περιβάλλοντος 98 5.2.2.1 PESTLE Analysis 98 5.2.2.2 SWOT Analysis 100 5.3 Αναγνώριση και κατηγοριοποίηση των Κινδύνων 104 5.3.1 Συμβάντα και αλληλεξαρτήσεις συμβάντων 105 5.3.2 Κατηγοριοποίηση Κινδύνων 106 5.4 Τεχνικές για την αναγνώριση των κινδύνων 107 5.4.1 Καταιγισμός Ιδεών (Brainstorming) 108 5.4.2 Τεχνική Delphi 110 5.4.3 Δομημένες ή ημι-δομημένες συνεντεύξεις 112 5.5 Ανάλυση κινδύνων 115 5.5.1 Στάδιο 1ο – Εγγενής κίνδυνος 115 5.5.2 Στάδιο 2ο – Δικλίδες ελέγχου 118 5.5.3 Στάδιο 3ο – Υπολειμματικός κίνδυνος 121 5.6 Αποτίμηση κινδύνων 122 5.7 Αντιμετώπιση κινδύνων 125 5.8 Τεχνικές και Εργαλεία 128 5.8.1 Μέθοδος «παπιγιόν» (Bow tie Analysis) 128 5.8.2 Μέθοδος Ishikawa (Fishbone Analysis, “Ψαροκόκαλο”) 130 6 Τήρηση Αρχείων - Μητρώο Κινδύνων – Κατάρτιση και Επικαιροποίηση του Μητρώου Κινδύνων 135 6.1 Καταγραφή και Τεκμηρίωση Αποτελεσμάτων Διαδικασίας Διαχείρισης Κινδύνων 136 6.2 Παρουσίαση του Προτύπου Μητρώου Κινδύνων 137 6.2.1 Κατάρτιση Μητρώου 138 6.2.2 Επικαιροποίηση Μητρώου 141 6.3 Πιθανές Προκλήσεις 142 7 Σύνταξη Αναφορών και Κατάρτιση Ετήσιας Έκθεσης του ν. 4795/2021 145 7.1 Γενικά 145 7.2 Περιοδικές και έκτακτες αναφορές 146 7.3 Ετήσια Έκθεση 147 7.4 Οφέλη από τη σύνταξη αναφορών/ εκθέσεων 147 8 Αυτοαξιολόγηση Φορέων στη Διαχείριση Κινδύνων – Μοντέλα Ωριμότητας 149 8.1 Αυτοαξιολόγηση φορέων στη διαχείριση κινδύνων 150 8.2 Μοντέλα ωριμότητας διαχείρισης κινδύνων 151 8.2.1 Μοντέλο Ωριμότητας Κινδύνου (Risk Maturity Model – RMM) 151 8.2.2 Μοντέλο ωριμότητας διαχείρισης κινδύνου (Risk Management Maturity Model –RMMM 152 9 Δημοσιονομικοί Κίνδυνοι 155 9.1 Έννοια των δημοσιονομικών κινδύνων 155 9.2 Κανονιστικό πλαίσιο διαχείρισης των δημοσιονομικών κινδύνων 156 9.3 Διαχείριση των δημοσιονομικών κινδύνων 158 9.4 Παραδείγματα Διαχείρισης Δημοσιονομικών Κινδύνων 160 9.4.1 Κίνδυνος αυθαίρετης υλικής αφαίρεσης ή καταστροφής της περιουσίας του φορέα 160 9.4.2 Κίνδυνος απεμπόλησης από τον φορέα δημόσιων αξιώσεών του εις βάρος τρίτων 161 9.4.3 Κίνδυνος ανάληψης από τον φορέα δημόσιων υποχρεώσεων χωρίς δυνατότητα εκπλήρωσης 162 9.4.4 Κίνδυνος μη σύννομης χορήγησης από τον φορέα δικαιωμάτων υπέρ τρίτων 163 9.4.5 Κίνδυνος μη σύννομης εκταμίευσης από τον φορέα δημοσίου χρήματος ή διάθεσης περιουσίας 166 9.4.6 Κίνδυνος διάθεσης από τον φορέα δημοσίου χρήματος χωρίς εγγυήσεις για την επίτευξη του καλύτερου αποτελέσματος 168 9.4.7 Κίνδυνος αδυναμίας κατάρτισης αξιόπιστων οικονομικών καταστάσεων 169 9.4.8 Κίνδυνος ελλιπούς ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού των οικονομικών υπηρεσιών του φορέα 171 10 Κίνδυνοι Διαφθοράς και Απάτης 172 10.1 Το τρίγωνο της Απάτης 173 10.1.1 Η θεωρία του διαμαντιού της απάτης 176 10.1.2 Η θεωρία του πενταγώνου της απάτης 177 10.2 Σχήματα Διαφθοράς και Απάτης 179 10.3 Πρόληψη Διαφθοράς και Απάτης 186 10.4 «Κόκκινες Σημαίες» Διαφθοράς και Απάτης 190 11 Ειδικά Θέματα Διαχείρισης Κινδύνων 193 11.1 Rumsfeld Matrix στη Διαχείριση Κινδύνων: Επεξήγηση κατηγοριών 193 11.1.1 Η χρησιμότητα του Rumsfeld Matrix 195 11.1.2 Χρήση πίνακα Rumsfeld – Matrix: 197 11.2 Συνήθη Προβλήματα στη Διαχείριση Κινδύνων 198 11.2.1 Σύγχυση σχετικά με την έννοια του κινδύνου 199 11.2.2 Ασαφείς ρόλοι και αρμοδιότητες 199 11.2.3 Δεν μετριέται η αποτελεσματικότητα της ίδιας διαδικασίας διαχείρισης κινδύνων 200 11.2.4 Ανεπαρκείς μέθοδοι αξιολόγησης κινδύνων 200 11.2.5 Δεν υπάρχει συνεργασία για τον εντοπισμό των κινδύνων 201 11.2.6 Έλλειψη κουλτούρας διαχείρισης κινδύνων 202 11.2.7 Ανεπαρκής υποστήριξη και ενδιαφέρον από τη Διοίκηση 202 11.3 Σχέδια Επιχειρησιακής Συνέχειας και Σχέδια Έκτακτης Ανάγκης 203 11.3.1 Επιχειρησιακή Συνέχεια 203 11.3.2 Σχέδιο Επιχειρησιακής Συνέχειας 204 11.3.2.1 Ανάκαμψη από Καταστροφές (Disaster Recovery) 204 11.3.2.2 Παραδείγματα Σχεδίων Επιχειρησιακής Συνέχειας 205 11.3.2.3 Πρότυπο ISO 22301: 2019 Σύστημα Επιχειρησιακής Συνέχειας 207 11.4 Η διαχείριση κινδύνων σε διεθνές και εθνικό επίπεδο: παραδείγματα 209 11.4.1 Διεθνές επίπεδο 209 11.4.2 Εθνικό επίπεδο 211 Παραρτήματα 217 Παράρτημα 1: Πυλώνες, Αρχές και Χαρακτηριστικά του Συστήματος Εσωτερικού Ελέγχου (Πηγή: προσαρμογή από www.coso.org, COSO Internal Control – Integrated Framework) 217 Παράρτημα 2: Πρότυπο Πολιτικής και Πλαισίου διαχείρισης κινδύνων της ΕΑΔ 221 Παράρτημα 3: Πρόσθετα παραδείγματα διάθεσης ανάληψης και ανοχής κινδύνου 273 Παράρτημα 4 278el
dc.format.extent278el
dc.language.isogrel
dc.publisherΙΝ.ΕΠ.el
dc.subjectΠιστοποίηση επάρκειαςel
dc.subject.otherΔημόσια διοίκησηel
dc.titleΠιστοποίηση επαγγελματικής επάρκειας διαχειριστή κινδύνων (risk manager)el
dc.typeLearning Objectel
dc.rights.holderΕΚΔΔΑel
dc.subject.keywordsΕθνική Αρχή Διαφάνειας (ΕΑΔ)el
dc.subject.keywordsΔιαχείριση κινδύνωνel
dc.subject.keywordsΚεντρικό αποθετήριο κινδύνων διαφθοράςel
dc.subject.keywordsRumsfeld Matrixel
dc.subject.keywordsΣχέδια επιχειρησιακής συνέχειαςel
dc.subject.keywordsΣχέδια έκτακτης ανάγκηςel
dc.subject.keywordsISO 22301: 2019el
dc.subject.keywordsΛογοδοσίαel
dc.subject.lifeventΔικαιοσύνη, Πολιτεία και Δημόσια Διοίκησηel
dc.contributor.reviewerΚωνσταντινίδου, Μαρία-
dc.contributor.reviewerΒουλτσίδης, Παντελής-
Εμφανίζεται στις συλλογές:Εκπαιδευτικό Υλικό

Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο:
Αρχείο Περιγραφή ΜέγεθοςΜορφότυπος 
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΔΙΑΧ ΚΙΝΔ.pdf7.2 MBAdobe PDFΔείτε/ Ανοίξτε


Όλα τα τεκμήρια του δικτυακού τόπου προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα